Wednesday 19 June 2013

D'KALA MANISNYA MENULIS

kepentingan menulis diari
Kepentingan menulis diari @ catatan


Simpanlah kenangan masa lalu kita,  
temukan kompas untuk hari esok

Adakah ketika ini kita masih mengingati apa yang telah terjadi pada satu tahun yang lepas? Masih ingat? Tentulah kebanyakkan orang akan menjawab: TIDAK. Pada beberapa hari yang lepas, telah terlihat catatan dalam sebuah diari lama dan membaca satu catatan pada Ogos tahun lepas yang tertulis: “Dua ekor anak kucing kesejukan di depan pintu rumah dan saya mengambilnya, membersihkannya dan memberinya makan.” Sememangnya ramai diantara kita yang tidak mempedulikan diari @ catatan kita, sehinggalah kita ingin mengetahui peristiwa silam yang tidak pernah kita ingati.

Oleh kerana keinginan untuk mengingatinya saya telah mencatat semua peristiwa hidup dalam diari @ catatan dan telah banyak manfaat  telah saya perolehi dari perbuatan ini. Saya mendapat minat untuk menulis ini kerana galakkan daripada peristiwa yang menerangkan betapa pentingnya catatan untuk masa yang akan datang. Mudah– mudahan perkara ini akan membantu kita untuk mengingati kejadian atau hal yang istimewa. Tulislah catatan hidup kita pada setiap hari. Catatkan peristiwa–peristiwa yang penting dan kosongkan ruangan terakhir untuk kenangan yang paling indah.
 
Seperti kebanyakkan orang, saya mula menulisnya tetapi lama–kelamaan saya tidak mempunyai waktu, untuk meneruskannya catatan ini saya hidupkan ruang belog dengan menggariskan tiga panduan untuk menulis iaitu :
- hanya suatu perkongsian bagi orang lain membacanya
- tulis yang jelas
- guna kata-kata yang sebaik mungkin
 
 
Manisnya menulis diari @ catatan
 
Catatan yang ditulis akhirnya telah menjadi teman yang amat berharga yang memperkaya hidup saya dalam banyak cara. Inilah perkara yang saya lakukan dan mungkin juga dapat memberi perkongsian kepada orang-orang yang terdekat dengan kita. Sebenarnya catatan merupakan rujukan yang paling berharga. Seperti sebuah diari dapat membawa kita untuk menemukan diri kita. Biasanya saya akan mencatatkan peristiwa – peristiwa yang menyenangkan sahaja, tetapi kerana hidup saya ini bukanlah sentiasa berjalan lancar, maka adakalanya saya sering mencatatkan perkara – perkara yang bersifat emosi seperti kesedihan, rasa cemburu dan kemarahan. Sekadar menulis perkara – perkara tersebut dapat membuatkan hati saya sedikit tenteram. Membaca kembali peristiwa – peristiwa itu kemudian akan membuatkan saya merefleksi diri dan memutuskan untuk lebih bijaksana lagi dalam menangani perkara seperti itu di kemudian hari.
 

Sebagai hambaNya yang biasa memang tidak akan dapat menduga hidup, namun dengan memelihara catatan akan dapat menolong kita memahami apa yang memberikan kegembiraan dan apa yang membawa kesedihan. Perkara ini dapat memelihara perasaan kita ketika itu yang mungkin akan terluput daripada pandangan kita. Diari atau catatan ini menolong kita menerima penderitaan–penderitaan dengan perasaan sedih sebagai rencah kehidupan. Dengan membalik–balikkan halaman catatan, kita mungkin rasa tercenggang betapa banyak hari yang menggembirakan telah diselimuti oleh tragedi–tragedi atau kesedihan yang tidak pernah disangkakan. Manisnya ada catatan.....


Diari atau catatan dapat meningkatkan kesedaran kita tentang sesuatu. Oleh kerana itu, catatan amatlah berguna untuk membangkitkan kesedaran kita terhadap sesuatu perkara yang selama ini telah kita lupakan... atau yang indah itu sebagai kenangan untuk dikongsi bersama..............


kepentingan menulis diari
Hari ni nak tulis apa ni? PEACE
 
 
  
 
 
 
 
 
  
 
 
 

 

No comments:

Post a Comment