Friday 10 May 2013

D'KALA HATI MENARI DENGAN PENA

CERITA NOVEL PENDEK (CERNODEK)

"Ya sayang"..., lembut suara itu. Kutoleh, rupanya inai mereka masih dijari. Tersemyum sendiri.  Murninya jika hari-hari itu bisa mewarnai hati ini yang berlagu sepi. Tap! hati kembali, tersenyum sendiri. Aku jua begitu dulu... sekarang aku redha!
 
Sudah 20 minit aku disini, berteman sang batu sungai bersama haruman kayu cengal. Aku damai di muara sungai Kampong Alur. Mood aku  hari ini mendung-mendung saja. Aku dah mula risau bila urusan kerja di pejabat mula surut. Aku lebih suka bertemankan kerja yang mengunung, bagiku jiwa lebih segar mendaki gunung berbanding menetasi denai-denai rerumput dipadang. Begitulah aku ibaratkan bila kerja aku makin berkurangan. Shida kata aku gila kerja. Ya.. Shida, gila kerja inilah yang mampu merawat hati aku yang luka. Aku rela.
 
Kukira hati ini sudah sedia redha tetapi ia tetap menusuk jiwa. Walau telah 5 tahun berlalu, rupa-rupanya tempatku bukan redha dengan apa yang berlaku. Ku panjangkan doa bertalu-talu mengharapkan peristiwa yang berlaku dihirup bersama keAMINnanku padamu YA ILAHI. Ya Allah! adakah aku tidak redha lagi?  Mengapa datang jua rasa ini. Jika aku redha mengapa masih hatiku berdarah lagi.
 
Dua Dunia, kembali berdarah.........

Cinta itu buta dan juga boleh membutakan
melukakan dan sukar untuk kita lupakan
Aku cinta padamu hanyalah ungkapan
luahan yang jarang bermakna bila diucapkan

Ini pula cerita cinta sang pujangga bukan arjuna sita
bukan cinta dan rangga
Mungkinkah khayalan akal mainan minda
Atau lamaran puitis , dengan hasrat yang indah

Kau selalu di hati (Kau selalu di hati) tidak ku dekati
sentiasa ada mata jahat yang memerhati
Tapi ku tak runsing tidak mungkin rindu
ku pusing lihat wajahmu di setiap penjuru

Senyuman di kaca kisah mu ku baca
Perjuangan kita sama duka mu ku rasa

(Perjuangan kita sama duka mu ku rasa)
Aku pasrah saja pada yang Esa
Kerna ku tahu (Kerna ku tahu dua dunia)

Dua dunia kita berbeza
Kau selalu di hati , tidak ku dekati , dua dunia kita berbeza

Suka di kala malam termimipi-mimpi (termimipi-mimpi)
Rindu di kala siang mencari-cari (mencari-cari)
Kasih sebenar tidak bertukar tidak sebentar
walau dipisah lautan direnangi gelora

Dan kadangkala hanyut bagaikan buah ara
malu sering bersua tapi jarang bersuara
Kenapa bercinta jika kesudahannya pasrah
Kerana bila dilamun indahnya tidak terkata

Tersimpan hasrat tiada siapa yang mengerti
Harapan menggunung sampai penghujung dinanti
Dipegangkan janji tetap ratu di hati
Dengan izin tuhan kan bersama kapan hari pasti

Sabar menanti Kesabaran diuji
Berdoa dalam sujud sejadah ditangisi
Aku pasrah saja pada yang Esa
Kerna ku tahu Dua dunia kita berbeza

Kau selalu di hati , tidak ku dekati , dua dunia kita berbeza
Perjuangan seni kita tidak berpenghujung
Jangan tinggal batu bernama tak berpengunjung

Cabaran menikam , kau tidak pernah bermurung
Tetap tersenyum walau kesedihan menyelubung (walau kesedihan menyelubung)
Bukan rupa paras mu yang jadi ukuran
Atau suaramu yang jadi bahan tuturan
Ku bukan mahu hubungan tapi kejujuran
Hadiah sepatah dari mu satu kesyukuran (satu kesyukuran)

Tapi bila bertentang mata tidak terbentang kata (Kata apa saja)
iya tapi tentang apa (iya tapi tentang apa)
Wajah mu yang cantik Manis lagi
Senyuman sepasti mentari timur tiap pagi

Realiti sukar diatasi
Tapi kesudahan indah harus bermula dengan fantasi (Fantasi)
Ku rasa terhoyong-hayang antara dua dunia (Antara dua dunia)
Biar khayalan ku melayang (Biar khayalan ku melayang)
Kau selalu di hati , tidak ku dekati , dua dunia kita berbeza
 
Lagu ini Dua Dunia ada sedikit persamaan mengapa aku 'HANILI SHEILWA dan ARIQ, terpisah......yang aku tahu kami diikat
dengan restu,
dengan kata,
dengan redha
tetapi
tidak dengan jodoh.....
 
 
Nili bersendiri hingga terlupa janjinya dengan Shida. BERSAMBUNGGGGGGGG...................................................



ZK tringin nak tukaq angin plak dah. Dari bayu ke salju gitu. Hari ni mood apa kena tah! Cheq tringin kembali ke jemari untuk bermain dengan kata..... Dia mai dahhhhhh. 

yoo yoo peace!

No comments:

Post a Comment