Sunday 3 March 2013

D'KALA KAU 'BIRTHDAY GIRL'




Allah selamatkan kamu Lea An'Nur Aisyah, hari-hari tanya bila Hari 'Happy Birthday' Aisyah?. Aisyah.. Aisyah .. Now, today your day. (2.3.2013). 2.3.2006 mummy lahirkan Aisyah. Now 2013 Aisyah dah 7 tahun.
Coretan untuk Aisyah dikala kau 7 tahun, 
Engkau telah menjadi sebahagian dari hidup kami. Sekarang kami menyedari bahawa anak memang pantas disebut sebagai malaikat ditengah-tengah keluarga. Aisyah adalah kurniaan dari Allah yang telah memberikan cahaya kehidupan buat mummy dan daddy serta di sekitar kita. Mummy berharap bahawa senyum indah di wajah kamu tidak pernah memudar untuk selamanya. Kamu adalah kekasih mutlak yang dipinjamkan bagi kehidupan mummy dan daddy. Maka mummy selalu berharap agar kamu mendapatkan kebahagiaan yang berlebih, semoga panjang umur dan tercapai semua cita-citamu. Jutaan kebahagiaan telah kami raih setelah kehadiranmu ditengah-tengah keluarga kita. Aisyah adalah seorang anak yang penuh dengan kasih sayang. Doa mummy, Aisyah sentiasa diletakkan dalam lindungan Allah S.W.T. 'YA ALLAH',  kau bukalah pintu rahmatmu agar keimanan anakku ini tidak akan goyah dan jika dia jatuh kau luaskan baginya petunjuk dengan rahmatmu' .

Sesungguh perjalanan hidupmu masih panjang dengan izinNya, pesan Mummy buat Aisyah, jadilah seperti lebah,Perumpamaan orang beriman itu bagaikan lebah. Ia makan yang bersih, mengeluarkan sesuatu yang bersih, hinggap di tempat yang bersih dan tidak merusak atau mematahkan (yang dihinggapinya).” - (Ahmad, Al-Hakim, dan Al-Bazzar)

Maka, sifat-sifat yang baik itu antara lain terdapat pada lebah. Rasulullah s.a.w. dengan pernyataanya dalam hadits di atas mengisyaratkan agar kita meniru sifat-sifat positif yang dimiliki oleh lebah. Tentu saja, sifat-sifat itu sendiri memang merupakan ilham dari Allah s.w.t. seperti yang Dia firmankan, “Dan Rabbmu mewahyukan (mengilhamkan) kepada lebah: ‘Buatlah sarang-sarang di bukit-bukit, di pohon-pohon kayu, dan di tempat-tempat yang dibikin manusia. Kemudian makanlah dari tiap-tiap (macam) buah-buahan dan tempuhlah jalan Rabbmu yang telah dimudahkan (bagimu).’ Dari perut lebah itu keluar minuman (madu) yang bermacam-macam warnanya, di dalamnya terdapat obat yang menyembuhkan bagi manusia. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda (kebesaran Rabb) bagi orang-orang yang memikirkan.” (An-Nahl: 68-69).

Mummy selalu pesan pada Aisyah bila berkawan jangan gaduh-gaduh. Tiba-tiba kawan tak mahu berkawan dengan Aisyah,  sabar... jangan nangis, jangan sedih Aisyah, mungkin dia tengah marah. Kawan dengan yang lain dulu. Nanti perlahan-lahan tegur semula dan minta maaf. Sesunguhnya seorang mukmin adalah manusia yang memiliki sifat-sifat unggul. Sifat-sifat itu membuatnya memiliki keistimewaan dibandingkan dengan manusia lain. Sehingga di mana pun dia berada, kemana pun dia pergi, apa yang dia lakukan, peranan dan tugas apa pun yang dia pikul akan selalu membawa manfaat dan maslahat bagi manusia lain. Maka jadilah manusia paling baik adalah yang paling banyak memberikan manfaat bagi manusia lain.

Suatu hari kau akan faham jika kau memikirkannya. LOVE YOU ;)
 
 
PEACE ECHA!



No comments:

Post a Comment