Wednesday 4 December 2013

D'KALA KUTATAP SEBUAH CERITA



KU SINOPSISKAN DARI PAKSAKAN CINTANYA


“Isteri dan saya kemalangan. Tetapi dia yang pergi.”
 
Saya pegang tangannya erat. Empati menusuk jiwa. Lelaki di hadapan saya ini sangat muda.
 
Yang kecil ini masih belum membiasakan diri dengan ketiadaan ibunya.
 
"Dia menyusu badan ustaz.” “Baru dua bulan ustaz…”
 
Saya kekal menjadi pendengar. Bukan mendengar dengan telinga,  tetapi dengan mata dan hati. Teringat ungkapan yang selalu saya titipkan buat diri sendiri  dan teman-teman,  “sesetengah masalah bukan untuk diselesaikan tetapi hanya untuk didengari”.
 
"Allah sedang mendidik saudara tetang kasihNya.”
 
“Itu saya percaya ustaz. Namun, apa kaitan itu dengan musibah yang menimpa diri saya ini ustaz?”
 
"Allah sedang mendidik saudara menjadi ayah yang tabah. Musibah ini hakikatnya satu ‘mehnah’.”
 
“Apa maksud ‘mehnah’ itu ustaz?”
 
“Mehnah ialah ujian yang Allah timpakan kepada seseorang dengan tujuan untuk mendidiknya. Allah mendidik  manusia   melalui ‘subjek’ yang bernama kematian, kesakitan, kegagalan dan kehilangan.”
 
“Sedih dan sakit ustaz…”, “Saya sunyi ustaz. Kadangkala patah semangat untuk bangun kembali. "
 
Usah begitu saudara. Sunyi itu apabila hati kita lupa mengingati Allah. Hati yang mengingati Allah tidak akan kesunyian. Cari dan binalah hati itu. Pada solat, pada Al Quran, pada selawat, pada masjid ini ada penawar kesunyian itu. Saudara tidak tersisih, bahkan terpilih untuk mencari dan menemui cinta Allah.”

“Nampaknya saya belum tega, tetapi melalui tragedi ini seolah-olah Allah paksa saya ustaz… paksa saya mencintai-Nya lebih daripada yang lain.”

Syukurlah dengan paksaan ini. Jika tidak dipaksa  mungkin kita alpa.

 Ibu yang baik akan memaksa anaknya yang sakit memakan ubat yang pahit.
 
Begitulah kita… yang sakit, sepi dan sayu ini umpama  ubat yang Allah paksakan kita untuk menelannya demi menyembuhkan penyakit cinta selain-Nya yang  bersarang di hati kita.
 
RUJUKAN GENTARASA SUMBER UST PAHROL M JUOI
 
 
 
 
 
 
 
P E A C E




 

No comments:

Post a Comment