Tuesday 23 July 2013

D'KALA PERSIAPAN BERMULA

Ramadhan ke 11 - Persiapan menyambut Syawal

Weekend baru ni cheq n family buat acara mencari keperluan baju raya untuk anak-anak. Mak & Pak anak pakai jer apa yang ada, terjumpa apa yang berkenan leh la topup skit-skit. Huitt.. mak nak juga woooo. Sebelum puasa cheq dah ronda, survey sana sini tapi no big-big sales so no deal. Cheq cari yang sales saja agar buget mengikut jadual keperluan semasa. Cash flow must to follow weiiii...tidak cheq posa lagi sebulan....;)
 
Awal-awal pagi dah siap, al-maklume nak buka pintu soping mall. Pe Penang harus awal coz nak balik awal. Kudrat cheq tak jenuh meronda di bulan posa dari pagi sampai petang. Tambah la cheq bawa askar kenit, bawa dia commando wajib ada, Cik D. Tidak lembut lutut cheq ligan dia dalam soping mall. Slamat dah soping baju raya untuk anak-anak alhamdullilah..... Tahun ni anak dara cheq kalut nak baju kurung raya, baju tak kurung raya... kasut raya... hai macam-macam dia nak... tringat kita dulu pun sama camtu la kalut dengan mak kan!
 
 
Dulu mak cheq anak empat, tapi cheq anak dua cari hat sales sajaaaaaa..... yang tak sales buat-buat tak kenan time raya-raya ni
 
 
soping... moping... times
 
 
my kenit kena gari dalam stroller,
lega dia mau duduk dalam tu
 

bakal dikenakan tax!
 

pegang tak lepas omes dia....

 
check point cheq, 50%, 60%, 70%, suka ka ka..
 

Cik D ushar port dia, cari topi raya,
elo.. lo.. raya times songkok naa!!!
 

 anak dara ni dia pilih kala pink saja,
kala lain dia rabun warna agaknya?



Dalam sibuk-sibuk soping raya kak echa minta beg sekolah pulak dah. Alahaiii... beg sekolah pun nak raya ka kakak?!? Cik D kena kotakan janji la, lagipun beg sekolah Echa dah koyak, macam cerek bocoq lubang sana sini. Baru setengah tahun sekolah dah 2 kali tukaq beg. Cik D kata ni baru betoi-betoi beg sekolah.... so Cik D beli laaaaaah.... mummy pejam mata lah! Mummy approved hat raya-raya sajaaaa naaa, hat tak raya sila lahhh silaaaa...

cheq agree lah dengan Cik D
yang tu betoi-betoi beg sekolah,
 
 
 kakak echa kena babai dengan beg barbies dah,
pasni koyak jugak mummy cari beg kotak!
 
 
Opsss.. ni entry raya bukan entry back to school, so back to tajuk persiapan menyambut raya... so, kita hayati pesanan ini
 
apabila saja hampir tiba Hari Raya Aidilfitri maka kebanyakan di antara kita akan sibuk membuat persiapan bagi menyambut Hari Raya seperti menyediakan keperluan rumah, menyediakan pakaian, menyediakan makanan dan minuman dan bermacam-macam lagi persediaan, semuanya itu demi meraikan Aidilfitri yang mulia. Tetapi apa yang perlu kita ingat walau macam manapun kesibukan kita, janganlah kita lupa dan lalai kewajipan terhadap Allah Subhanahu waTa'ala khususnya di akhir-akhir bulan Ramadan ini iaitu membayar zakat fitrah kerana ia merupakan satu kewajipan dan pelengkap ibadat puasa serta penampal atau penutup kecacatan-kecacatan yang berlaku ke atas ibadat puasa yang kita lakukan.

Sebenarnya agama Islam adalah agama yang mudah dan tidak mahu umatnya hidup susah kerana itu kita dinasihatkan supaya hidup sentiasa bersederhana, tidak berlebih-lebihan dan membazir, contohnya dalam menyambut Hari Raya Al-Mubarak ini, sambutlah secara sederhana dan berhemah, jangan terlalu ikut hati sehingga berbelanja lebih dari kemampuan dan menyusahkan diri, jangan jadikan sambutan Hari Raya Aidifitri untuk bermegah-megah dan bermewah-mewah sehingga berlaku pembaziran dan menjadikan kita bersifat riyak. Biarlah kita menjadi umat yang sederhana yang tidak melampau dan tidak keterlaluan dalam semua hal. Firman Allah Subhanahu waTa'ala dalam Surah Al Israa' ayat 26 - 27: "….Dan janganlah engkau membelanjakan hartamu dengan boros yang melampau-lampau. Sesungguhnya orang-orang yang boros itu saudara-saudara syaitan, sedang syaitan itu pula adalah makhluk yang sangat kufur kepada Tuhannya"
 
Slamat membuat persiapan raya.... belanjalah dengan berhemat agar pas raya nanti kita tak kira jari 40 kali dok tunggu bila nak gaji pulak nieeee...  ngeeee ;)


 
 
 
P E A C E
 
 
 
 

No comments:

Post a Comment